Sunday, December 09, 2007

Det har varit mycket smällande i telefonlurar och högljudda bråk hemma hos mig i helgen. Jag har nämligen precis sagt upp bekantskapen med min gamle vän George Soros. Medan jag under det senaste året hankat mig fram med hjälp av studielån och förnedrande call centers har denne skrupelfrie man tjänat en förmögenhet på de svenska jultraditionerna.


När vi talades vid i somras så skröt han endast, vitt och brett, om den simhoppskola för mindre bemedlade barn som han inrättat i norra Budapest. Inte ett ord sades om att han precis inlett en stor spekulationsvåg på den internationella kryddmarknaden!


En rad mystiska omständigheter ledde till att sommarens krokusskörd i Iran blev den sämsta i mannaminne. Kilopriset för saffran är nu uppe i 15700 kronor, och samtidigt kunde Soros dra in sin tionde dollarmiljard. Detta i ett samhälle där andra tvingas blanda bark i bullarna för att kunna pröjsa hyran!

No comments: