Friday, November 30, 2007

Ett återkommande tema här på bloggen har varit min stora kärlek till den engelska gruppen the Beatles, som bestod av John, Paul, George och Ringo. Alla hade de olika personlighetsdrag, fast flickornas favorit var ändå George, den tyste beatlen. Men nog om detta, idag tänkte jag faktiskt, för ovanlighetens skull, kasta lite skit på the Beatles.

I början av sin karriär hade gruppen en tio-i-topphit med biten "I Want to Hold Your Hand" och för att undvika framtida missförstånd vill jag understrycka att jag verkligen inte diggar den låten. Nej, den är ju skitdålig, eller hur? Frågan är om den inte kan tävla om titeln "Världens sämsta pophit"?

Texten är totalt meningslös och när det gäller mesighet kan låten till och med tävla mot Simon & Garfunkels "Feelin' Groovy". Det är dock inte detta som väckt min aversion, utan låtens inställsamma oskuldsfullhet. Jag tror knappast att de var så okyssta och oskyldiga som de vill ge sken av. Beatles började ju, för sjutton gubbar!, sin karriär med att spela rockcovers på Reeperbahns strippklubbar. Dessutom var väl Lennon redan pappa när låten kom?

Förlåt för att jag brusar upp sådär, men jag kom och tänka på det hela när jag diskade ett enormt tallriksberg, och sen blev jag tvungen att berätta det för någon.

No comments: