Wednesday, December 19, 2007

Stumfilm i all ära, men om jag ska kunna tjäna några pengar här i livet så är det bara high concept som gäller. Jag har därför filat lite på en lagom actionfylld och barnvänlig julhistoria som jag tror skulle kunna gå hem hos den breda massan. Innan jag presenterar idén för Paramount tänkte jag dock dela med mig av den till mina kära bloggläsare.

Den karismatiske svenske sektledaren Rune Sjögren har tröttnat på det sätt som julen firas på i Västerlandet. Mammons krafter och hedniska ritualer har allt för länge fått stå i centrum. Tillsammans med sina brottsligt lojala anhängare planerar han därför att, på själva julafton, spränga Tomteland i Rovaniemi.

En av Tomtelands verkliga trotjänare är Pekka Lahtinen. Han har knegat där som tomtenisse i 22 år utan att någonsin bli befodrad, trots att det var hans farbror som en gång i tiden grundade parken. Några veckor innan jul får Pekka ett oväntat besök av sin lillebror Juha. De har varit bittra ovänner ända sedan Juha lämnade Lappland för Helsingfors och affärsvärlden femton år tidigare. Juha berättar att han precis skaffat sig aktiemajoritet i Tomteland och planerar att återvända. Han genomför en rad radikala förändringar i parken som Pekka högljutt protesterar mot. Men när de upptäcker terroristhotet, och att såväl styrelsemedlemmar som tomtenissar är involverade i konspirationen, tvingas de sammarbeta mot alla odds...

4 comments:

Anonymous said...

Kan bli bra. möter , typ. Varför heter brorsan Juha? Kan han inte lika gärna heta Nikita?

Notera vilka bra betyg Die Hard har fått av imdbs besökare.

Anonymous said...

Hmm...det där blev ju inte så bra.

Skulle stå:

"Kan bli bra. Finnjävlar möter Die Hard".





Juhas namnbyte till Nikita var en referens som kanske inte går hem hos alla.

Anonymous said...

Heeelt otroligt! Jag använder "preview" och då ser inlägget snyggt och fint ut. Men sen när jag klickar på "publish your comment"...ja, då är "jävla bajs hela tiden", som en stor tänkare en gång sa (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/championsleague/article398933.ab)

Felet är helt enkelt att vilken nolla som helst med en BA i marknadsföring, och en häftig power-point-presentation kan resa en halv miljard dollar för nåt meningslöst webb 2.0-projekt.

Tom said...

Blogspot.com är väldigt frustrerande och värdelöst på många sätt. Jag stöter ofta på liknande problem när jag försöker knåpa ihop inläggen. De tycks köra hårt på konceptet WYSINWYG!