Saturday, September 29, 2007

Ny livsstil!

Under september månad har jag arbetat på att utveckla en ny och vinnande personlighet åt mig själv. Till min hjälp har jag använt mig av lärdomsorakel som Nordisk familjebok och klassisk antropologisk litteratur. Mitt intresse riktades främst mot de tidigare så isolerade japanska öarna som nyligen öppnats upp för västerländska besökare. Jag inledde en disciplinerad tillvaro med långa arbetsdagar, budoträning och ett starkt intresse för ceremonier och sociala konventioner. Detta skänkte mig en inre harmoni, men få vänner och många oförstående blickar.

Jag drabbades därmed av ett starkt förakt mot den västerländska civilisationen. Bitter och desillusionerad tog jag min tillflykt till ett gods på landet, där jag provade på den slavofila livsstilen. Under höstskörden erfor jag för första gången hårt fysiskt arbete. Jag lät även skägget växa. samt utvecklade en ny filosofi som är en salig röra av nationalism, anarkism och religiös fanatism.

Under den senaste veckan har jag dock övergivit detta, och det känns som jag hittat hem då jag upptäckt, den ömsom karga, ömsom mustiga, fornnordiska personligeten. Här är några kommentarer som slank ur mig helt spontant i onsdags eftermiddag:


- Nå, var Gunnar hemma?
- Det får ni finna ut själva, men ett vet jag säkert och det är att hans spjutyxa är det!


- Vem är din konung?
- Harald Gormsson, svarade jag; och han är herre över hela Danaväldet.
- Hans namn har jag aldrig hört, sade Almansur.
- Däråt skall du vara glad, herre, ty så långt hans skepp fara, ha kungar bleknat för det namnet.

- Thungur knifur!

Den fornnordiska livsstilen är mycket social och det finns många trevliga aktiviteter och platser där man kan träffa likasinnade. Jag har även börjat skriva på självhjälpsboken Låt Snorre Sturlasson förändra ditt liv. Målgruppen är frustrerade män som sitter fast i kontorslandskap världen över.

2 comments:

Lovisa said...

Hej Tom!

Vad kul att du har hittat en livsstil som passar dig! Tänkte bara tipsa om vad ett vikingaliv kan leda till:
http://www.aftonbladet.se/malmolund/article784492.ab

Tom said...

Åh, så fint!
”Vilka stora fina vader du har” känns som en raggningsreplik som inte använts så mycket sen just vikingatiden.