Sunday, September 23, 2007

Det händer att jag med nostalgi tänker tillbaka på min korta tid i Cool Britannia. Det är då inte festliga sevärdheter som Madame Tussauds, Picadilly Circus eller Speaker´s Corner som jag saknar, utan stadens eget community: gumtree.com. Gumtree startade som en BBS år 1991 och är idag mellan 20 och 40% tuffare än MySpace och Facebook tillsammans.


På sidan kan nyfikna och öppna Londonbor annonsera efter begagnade Simple Minds – tolvor, S/M – partners, och nya rumskompisar.

Många är de arbetsdagar som jag tillbringat på denna sida. Så här ser ett typiskt inlägg ut:


I'm looking for four drag queens or transvestites to become four members of the spice girls.

I need to find the following girls in the style of the original girls when they first formed.

Scary
Baby
Sporty
Posh

Get back to me asap for audition date or send email to s1p2t3@googlemail.com with either a picture or list of previous experience.


Officiell statistik visar att 37,5% av de som besöker gumtree.com är auktoriserade styckmördare. Eller åtminstone ensamma män som svarar på annonserna mest för att få någon att prata med.



4 comments:

Anonymous said...

Tom!
Din blogg är alltid, och då menar jag alltid ett sant nöje.
Mvh
/Anna

Tom said...

Nämen hejsan!

Det var roligt att höra!

Bästa hälsningar
Tom

Anonymous said...

Ditt inlägg är lite förvirrande för en simpel person som jag. Medan Madame Tussauds, Picadilly Circus och Speaker´s Corner är fysiska platser som det är svårt att besöka om man befinner sig i Stockholm, kan du ju besöka gumtree.com oavset var du behagar bosätta dig så länge du har tillgång till en dator och internet.

Här i SF heter gumtrees motsvarighet (eller snarare föregångare då siten startade redan 1995) craigslist. Sidan blev känd för den breda europeiska publiken i och med Entourageavsnittet "The Day Fucker" i vilket Drama letar efter en lämplig partner åt Turtle på the online meat market of Craigslist personals

För övrigt så hittade jag min lägenhet på craigslist...

Tom said...

Jo, men det är svårt att köpa grejer och träffa alla trevliga personer som hänger på sidan om man är i Stockholm.

Craigslist finns i London också, men jag tror inte att den är lika välbesökt.