Tuesday, August 07, 2007

Tummens frågesport

Igår eftermiddag, när jag satt i sommarsolens sken läsandes min favoritlektyr kom en blond ung kvinna med Mikael Wiehe-glasögon fram till mig.

-Hej! Tycker du om att läsa?, frågade hon vänligt.

Jag nickade till svar, och fick sedan ett helt gratis exemplar av det moderna livsåskådningsmagasinet Vakttornet från den unga kvinnan. Den var riktigt intressant, betydligt bättre än många andra gratistidningar jag fått på sista tiden. På sidan 32 hade en vetgirig läsare skickat in följande spontana fundering:

Eftersom skörden officiellt började när alla manliga israeliter var med vid det osyrade brödets högtid, vilka var det då som skördade den förstling av kornet som fördes till helgedomen?

Den som först kommer med ett tillfredsställande svar hit till bloggen vinner en tuff affisch, signerad av den populäre artisten Shaggy.

2 comments:

Pingvinkvinnan said...

Oj, varför läste du Wade? Plågsamt ju... :)

Tom said...

Wade är ju så spännande! Jag kände dessutom att jag behövde repetera lite grammatik.