Tuesday, May 15, 2007

Förtydligande

För er som har oturen att bo utanför Skåne bör jag kanske tillägga att Danne Stråhed är en av världens kändaste människor, söder om Blekinge. År 2005 toppade Danne Stråhed Skånska Dagbladets prestigefyllda lista över årets mest inflytelserika personer.

Danne har tillsammans med bästisen Anders "Adde" Malmberg skrivit pangskrattsuccéer som nyårsrevyn Turning Tossig och sommarklassikern Kärlek och lavemang.

Det är dock inom musikens område som de största framgångarna skördats. Resan på 1980-talet spelade vår speleman i dansbandssveriges supergrupp Wizex (Kicki Danielsson, Charlotte Perelli mfl). Enligt P4 Radio Malmöhus är "När en flicka talar skånska" den mest spelade melodin någonsin efter "Yesterday" och "Änglahund".

1 comment:

Pingvinkvinnan said...

Det är ju fantastiskt! :) Jag hade inte så bra koll på honom trots att jag bott i Skåne i över tre år, men nu vet jag ju vilken fantastisk person det är.

Ska du flytta tillbaka till Skåne efter London eller är det för tidigt att fråga om sådant nu? jag ska flytta in i ett orientaliskt inrett rum mellan Sofiagrillen och Victoriastadion senast 1 september. Kom gärna och hälsa på.