Saturday, June 16, 2007

Ett väldigt skämt


Ett gott skratt forlänger som bekant livet. Detta blev jag påmind om då jag igår kväll, strax innan läggdags, mottog ett tele-fax från en god vän. Den gode vännnen hade svårt att sova eftersom han forsökte erinra sig ett ovanligt lyckat skämt som han hört av Klasse Möllberg
under den 17e säsongen av "Har du hört den förut?"

Jag förstod genast att det var "Ett väldigt skämt om alla abbotar" som han syftade på. Denna kvicka historia berättades för första gången av Läspe-Pär under Västra Arås höstagille år 1397. Och sedan dess har den aldrig upphört att underhålla.

Tyvärr har jag inte kunnat hjälpa min vän, då alla exemplar av "Skämtan om abbotar" (som den kallas i folkmun.) tycks ha försvunnit från internet. Det är uppenbart att Piratbyran genomfört en ovanligt lyckad aktion den här gången. Min egen kopia gick förlorad under olyckliga omständigheter för några år sedan, så om ni har en att "shara" får ni gärna höra av er via e-post, fax eller sms.


1 comment:

Peter Bergman said...

Hur vet du att det är Läspe-Pär? I boken "Texter från Sapfo till Strindberg" står det okänd författare (tidigt 1400-tal?)