Thursday, March 08, 2007




Eftersom den engelska arbetsmarknaden än så länge visat ett ganska ljummet intresse för mina färdigheter, så beslöt jag mig för att satsa på ett säkert kort och söka jobb som postsorterare. (Det är inte allom bekant, men jag har ett förflutet som hårt arbetande brevbärare.)


I min ungdomliga naivitet antog jag att det bara var att skicka ett simpelt brev med bifogat CV. Men ack vad jag bedrog mig! Istället fick jag ta mig igenom Royal Mails interaktiva ansökningstest som tog exakt 1 timme och 23 minuter att slutföra. Testet, som utnyttjar de senaste rönen inom Multiple Choice- pedagogik och Flash-animering, kan bäst beskrivas som en blandning mellan en edutainment CD-rom och högskoleprovet. Förutom kluriga moraliska dilemman ("Vad gör du om ett brev ramlar ned under sorteringsmaskinen?") testades även läsforståelse och matematikkunskaper. Slutligen fick jag spela ett par roliga spel, där man skulle sortera brev så fort som möjligt.


Det lyckliga fåtal som passerar nålsögat kommer sedan att utgöra ryggraden i det brittiska imperiets administration. Särskilt begåvade kandidater (Post Sorters with honours) får ytterliggare befogenheter att hantera forsändelser till fjärran platser såsom Siam, Belgiska Kongo och Rhodesia.

No comments: