Friday, January 09, 2009

Igår damp Studieförbundet Vuxenskolans digra kurskatalog ner genom brevinkastet. Det här är min personliga favorit.

Matlagning för herrar - nybörjare

Cirkeln vänder sig till män
som vill laga mat på sitt sätt och i sitt
tempo. Deltagarna lagar kalla
och varma rätter, bakar mat- och
kaffebröd samt äter mat tillsammans.

Jag är mycket nyfiken på den här kursen. Förhoppningsvis kommer det bara lagas riktig mat som strömmingslåda och sjömansbiff. Inga konstigheter med citrongräs eller quinoa (stavas det så?) om jag får be. Dessutom tror jag att det är en plats där man kan träffa vänner för livet. Sådana man kan ta en pilsner med och ringa mitt i natten när ungkarlslivet känns som mest ensligt.

Till en början är alla lite tillknäppta och tafatta. Matlagning, är det verkligen något för mig? är nog en vanlig tanke. Men sedan när vi sitter tillsammans över den något vidbrända ugnspannkakan och en kopp riktigt kaffe (ingen vuxenvälling här inte!) släpper alla hämningar och vi förstår hur mycket vi har gemensamt.

Om det här hade varit en svensk film hade Loffe Carlsson och Rolf Lassgård varit givna kursdeltagare. Lennart Jähkel hade också fått vara med på ett hörn. Dessutom skulle det bli extra spännande om Helena Bergström kunde spela ärtig hemkunskapslärarinna, nyss hemkommen från Amerika, där hon enligt ryktet varit gift med en miljonär.

Jag anmäler mig på stubinen!

No comments: