Wednesday, January 30, 2008

Enligt professor Lars Melin och hans hejdukar på Språktidningen lyder den vanligaste meningen i svenskan "Jag vet inte!". Landets skådespelarelit, med Rolf Lassgård, Mikael Persbrandt och Jacob Eklund i spetsen, har dock sedan 90-talets gryning odlat ett eget favorituttryck. Jag tänker naturligtvis på "För i helvete!" som enligt SCB används hela 473 gånger i Richard Hoberts skilsmässopekoral Alla älskar Alice, trots att det inte alls kvalar in på Melins lista. Själv känner jag inga som säger "För i helvete!" när de blir "förbannade", gör ni ? Det måste vara en generationsfråga, någon annan slutsats kan jag inte komma fram till.

5 comments:

Anonymous said...

Jag tror faktiskt aldrig jag har hört någon säga "För i helvete" över huvud taget". Det kanske är en svordom som sjömän yttrar när de seglat riktigt fel.

Anonymous said...

Eller kriminalare när tjyven har varit riktigt hal.
Det gläder mitt frusna hjärta att det fortfarande finns en glöd kvar här, nu när båda syskonen sevemark har kastat in handduken.
Må väl!

Tom said...

De gläder mig hemskt mycket att jag har några trogna läsare! Jag håller faktiskt som bäst på att planera min specialinsatta reseblogg "Hej kosmos!" som jag kommer att skriva i om jag kommer till Ryssland i augusti.

Anonymous said...

Jag förutsätter att du redan har kollat in sidan hejryssland.se. En guldgruva med en massa spännande info om Ryssland. Där lärde jag mig att dricka vodka med saltgurka(fantastiskt äckligt), samt att det heter cyberkosmos, inget annat.
Må väl!

Tom said...

Om du vill vara ännu mer rysk kan du äta lite inlagd svamp och oljiga minifiskar till vodkan!