Sunday, October 14, 2007

När jag växte upp fanns det en stark lobby, ledd av Unga forskare och Hans-Uno Bengtsson, som med hjälp av studentikos humor och flytande kväve försökte intala oskyldiga ungdomar att fysik inte bara är intressant utan även något häftigt och en tillgång i det sociala livet. Man behöver inte vara Noam Chomsky för att räkna ut att allt detta bara var båg, och att det bakom det hurtiga spexandet fanns en dold dagordning som gick ut på att rekrytera unga likriktade ingenjörer till den svenska teknikindustrin.

De senaste dagarna har dock mitt hårdnackade motstånd mot parollen "fysik är coolt!" börjat mjukna något. Anledning: jag har gjort mitt första besök på Tekniska museet på typ sexton år.
Den stora salen med gamla velocipeder, automobiler och Messerschmitt-plan var visserligen inte lika imponerande som sist och största delen av Teknorama var också en besvikelsen. (De stackars barnen får fortfarande leka och lära med hjälp av gamla HyperCard-program.) Museet hade dock införskaffat något som med råge kompenserade för dessa tillkortakommanden:

Mindball


Spelet går ut på att genom att vara så lugn och koncentrerad (dvs generera låga alpha- och thetavågor) som möjligt få över en kula till slutet av motståndarens planhalva. Mindball har skapat nya utmaningar för världens alla yogis, jediriddare, och aikidomästare. Personligen anser jag att spelet är det roligaste och mest beroendeframkallande som uppfunnits sedan bordshockeyn gjorde entré.



INT. MUSEUM - DAG
Två unga män, PELLE och TOM, sitter böjda över ett bräde. Elektroder är fästade vid deras pannor. Två barn, ungefär sex år gamla, och SMÅBARNSPAPPAN tittar otåligt på dem.

SMÅBARNSPAPPAN
Nu är det väl ändå ungarnas tur?

TOM
Så fan heller.

SMÅBARNSPAPPAN
Ursäkta?

PELLE
Jag är ledsen. Men vi har bokat. Hela dagen.

SMÅBARNSPAPPAN
Bokat?

TOM
Men, tyst!

PELLE
Jo, vi måste träna. Till EM i Bukarest.

SMÅBARNSPAPPAN
Killar! Jag går och hämtar vakten.

TOM
Du, jag känner ingenjör Lundström.
Passa dig!

SMÅBARNSPAPPAN får nog och puttar till TOM. PELLE kastar en sandal i huvudet på SMÅBARNSPAPPAN. Tumult uppstår.








No comments: