Monday, November 13, 2006

Jag befinner mig just nu på Skanörs bibliotek för att leta efter någon spännande kvällslektyr. Har precis hittat ett riktigt guldkorn som jag känner att jag måste tipsa om: E nummer boken. En fullständig översikt av tillsatserna i maten.

"Denna bok förklarar alla E-nummerna och beskriver ursprung, funktion, eventuella biverkningar och användningsområde..."

Så här kan en vanlig sida se ut:


E 160 c Paprikaoleoresin

Ursprung Naturligt färgämne från paprika

Funktion Rött färgämne och smakämne

Biverkningar Inga kända. Eftersom paprika äts i stor mängd på många ställen i världen utan problem finns ingen anledning att befara biverkningar.

Typsika produkter Ost, dressing, krabbimitation, konditorivaror, grönsakskonserver, chocklad, konfektyr.

Med E nummer boken i handen så förvandlas ICA-besöket, matlagningen eller godisätandet till ett spännande äventyr!

4 comments:

Anonymous said...

En del veganer håller på med sånt där, det finns ju något E-nummer (E 120 tror jag) som sägs innehålla röda, gravida löss. Det är de som färgar de röda godisbitarna... du kanske kan kolla upp om det stämmer?

För övrigt undrar jag och Helena om vi kan hälsa på dig nästa helg, alltså den 25 november. Ha det gött!

Tom said...

När E-nummer boken skrevs så var e120 ännu inte godkännt i Sverige, men det verkar finnas idag. Enligt Wikipedia tillverkas det av kaktuslushonor.

Att leta e-nummer är 200-talets svar på trainspotting!

Anonymous said...

Vad det gäller paprika kan jag meddela att jag käkade två kilo paprika en dag. Bara gul och röd, inte den giftiga gröna.
Jag kan lugnt meddela att den som skriver att man inte mår tjyvens av att äta (så) mycket paprika är ute och reser.

/Anonym.

Tom said...

Sen när blev den gröna papriken giftig?
Det måste jag säga till min lokala ICA-handlare.