Wednesday, December 14, 2005

Framtidens telefoni

I går kväll när jag telefonerade min polare Håkan så hade hans vanligtvis så klara stämma fått en märklig metallisk klang. Den lät inte helt olik en sådan man får av folieskämtet i SOS - en segelsällskapsresa. Jag förhörde mig om hans hälsotillstånd, men Håkan bedyrade att allt stod väl till. En stund senare pratade jag med Karin, som lite försynt frågade om jag ringde ifrån havets botten.

Tack com hem för er fina ip -telefoni! Den skapar spänning i vardagens annars så rutinmässiga telefonsamtal.

4 comments:

Anonymous said...

Du kan vara lugn. Det är inte farligt! Tom, du missade Gonza blatteskånska på musikquizet igår.

Anonymous said...

På postis i dagens sydsvenskan ser jag följande koncentrerade meddelande: "älskar min pojkvän! Önskar en bild på Nils Poppe!".
Det verkar som om det kan bli folk även av kidsen vad det lider.

Anonymous said...

Jag har inte växt upp med video. Jag vet inget om Sällskapsresan. Var snäll och utveckla!

Tom said...

Folieskämtet är (i alla fall enligt den smak jag hade när jag var nio år) ett av de roligaste i hela SOS. Det går till så här. Man behöver en gammal telefon som det går att skruva isär luren på, och gör det i den ände som man pratar i. Sedan lägger man in en bit aluminiumfolie där och skruvar sedan igen luren. När någon sedan pratar i luren så låter det som om den personen är jättefull.

En yuppie gör det i filmen och sedan använder Stig - Helmer telefonen. Det blir extra roligt eftersom han aldrig dricker och ringer till sin mamma som blir mycket orolig när han säger att han är på sjön.