Monday, October 23, 2006

Tarkovskij i mitt hjärta


4 timmar och 37 minuter in i det fantasieggande filmkonstverket Stalker, strax efter att Vägvisaren kastat ut muttern i ett träsk och Professorn satt sig ned för att äta en bit inlagd sill, yttrar Författaren följande tänkvärda fras:

Mitt samvete vill att vegetarianismen ska erövra världen. Och mitt undermedvetna längtar efter en saftig köttbit. Men vad vill jag?

Därefter får vi som tittar studera en stubbe i 3 minuter och 19 sekunder. Tarkovskij berättar att han låtit kameran ligga i träsket över natten för att ge bilden dess rätta kornighet.

4 comments:

Anonymous said...

Det där är ju helt sjukt... :) Jag undrar hur han mådde egentligen...

Anonymous said...

vist var det en fin upplevelse? var forsta gang... mmmm

Peter

Anonymous said...

jag försökte se stalker en gång men gav upp efter en halvtimme. jag borde kanske försöka igen?

Tom said...

Jag tror att jag sett den tre gånger, men jag fattar tyvärr inte mer för det. Sista gången såg jag den i 45 minutersetapper med en dags paus emellan för att se om det hjälpte. Det gjorde det inte.