Friday, February 03, 2006

Ett laktosfritt liv är möjligt?

Jag har länge mistänkt att jag inte tillhör den lilla minoritet av företrädesvis härdade nordbor som klarar av att bryta ned sockerarten laktos. Jag har därför under en tid experimenterat med alternativ till baslivsmedlet mjölk. Resultatet är en smula nedslående: Solhavre smakar visserligen ok, i alla fall om man använder det till varm chocklad. Fast Carolina säger att det ser ut som någonting äckligt och hon vill inte säga vad. Låglaktosmjölk har en märklig smak av sockrat får och är inte att rekomendera. Detta märkte jag redan under mjölkprovningen (läs indoktrinering från lobbyisterna) i hemkunskapen åk 8 och jag har inte ändrat åsikt. Den tredje utprovade produkten Go Greeen sojadryck var så läbbig att det frångår all rim och reson.

1 comment:

TM said...

Du borde satsa på rismjölk istället. Det smakar som det härliga mjölkspadet från en tallrik nykokt ris à la malta.